Våra behandlingar

Alla våra behandlingar baseras på vetenskapliga studier och lång erfarenhet.På Halmstad Naprapatklinik använder vi oss av behandlingsmetoder som är baserade på vetenskap och beprövad erfarenhet. Nya metoder inkluderas fortlöpande samtidigt som inaktuella metoder fasas ut. Vi arbetar med att förebygga, utreda och behandla funktionsrubbningar och smärttillstånd i rörelse- och stödjeorganen.

Behandlingen sker genom att kombinera olika metoder som t.ex. manipulations- och mobiliseringstekniker av leder med behandling av mjukdelar (muskler, senor och nerver). Detta kompletteras ofta med annan fysikalisk behandling som elektromedicin, stötvåg och akupunktur.

Naprapati

Naprapaten undersöker och behandlar utifrån ett funktionstänkande. När kroppen inte fungerar optimalt uppstår spänningar och cirkulationsstörningar, vilka är en vanligare orsaker till smärta än att vävnaden är skadad. I det viktiga samspelet mellan ledrörlighet och muskelfunktion har även nervsystemet en stor roll. Naprapaten behandlar utifrån detta perspektiv och använder då ledkorrigerande behandling i kombination med mjukdelsbehandling (t.ex. massage och stretching). Andra kompletterande behandlingar kan förekomma. För bästa resultat får patienterna även hemövningar.

Stötvågsbehandling

Stötvågsbehandling – s.k. Shockwave – har visat bra resultat på kroniska inflammationstillstånd. Exempel på sådana besvär kan vara:

• Hälseneinflammation
  • Hälsporre
  • Hopparknä
  • Löparknä
  • Axelsmärtor
  • Tennisarmbåge

Det behandlingen åstadkommer är att hjälpa kroppen till en förnyad läkeprocess i ett område där en inflammation blivit seglivad. I kombination med en grundlig analys om varför besvären uppkommit finns det större möjligheter till en långsiktig lösning på problemen, där patientens egen träning i princip alltid får en viktig roll för prognosen framöver.

Akupunktur

Akupunktur är en del av den traditionella kinesiska medicinen ”TCM”. Den innebär instick av nålar i kroppen, vilket har utvecklats under årtusenden i Kina. Sedan 1970-talet används akupunkturen i ökande grad inom sjukvården i Sverige, främst som smärtlindring. Här på kliniken behandlar vi problem och smärta relaterade till rörelseorganen. Det gäller även med de patienter då vi väljer att använda akupunktur.

Massage

Olika massageterapier ingår ofta som en del av vår behandling, men vi samverkar även med flera massörer på Söderkliniken.

Förebyggande arbete

Merparten av vår verksamhet handlar om att behandla redan uppkomna smärttillstånd. I vårt arbete med företag är det förstås ännu mer intressant om vi kan vara med och förebygga besvär. Det förebyggande arbetet kan handla om kunskapsöverföring i olika former, primärt inom ämnen som träning, rehabilitering och ergonomi.

I det enskilda patientfallet handlar det mesta och bästa förebyggande arbetet ofta om träning – både fysisk och mental. Detta är något som vi kan ge instruktioner och inspiration till, själva träningen måste dock genomföras av den som ska ha nytta av den … Här kommer ditt eget ansvar som patient in!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s